En internationell kunskapsresa - del 1

En internationell kunskapsresa - del 1

Det som är bra för företaget är bra för Gotland tänker vi. Gotlands Besöksnäring driver ett projekt som handlar om hur vi kan attrahera fler internationella besökare till Gotland höst-vinter-vår. Fokus ligger på Tyskland, Norge, Danmark, Finland och världsarvet.

Detta gör vi inom ramen för något som heter Gotland International Academy. Här erbjuder vi kunskaps- och kompetenshöjning till gotländska företag verksamma inom besöksnäringen.

Våren 2022 genomförs fem utbildningsträffar som följs upp hösten 2022 med mer handfast arbete där vi gemensamt skapar reseanledningar, tematiska produkter och resepaket.

Här hittar du filmer från våra utbildningar, du kan läsa sammanfattningar och ta del av en hel del annat matnyttigt.

Utbildningsträffar - del 1

Träff 1 - Tema Danmark

Dejliga Danmark knackade på dörren när Gotland International Academy bjöd in till utbildningsträff nummer två. Vem bättre att få tips av än experterna Anna Kron Boysen och Allan Sonne Sørensen från EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation som delade med sig av insikter och kunskap om danska resemönster, behov och trender. Trettiotre gotländska besöksnäringsföretagare tog del av utbildningen.

Det danska kynnet, utan att generalisera allt för hårt, uppskattar natur, lokala mat- och dryckesupplevelser, en portion humor, avslappnat och tillgängligt ska det vara. Lite tillbakalutat men utan att tumma på ordning och reda.

  • Låter som Gotland, eller hur? Vi spelade in mötet, du kan se det igen om du missade något eller vill fräscha upp kunskaperna.
    Se Tema Danmark – filmen
  • Vi har också gjort en sammanfattning i text om du vill ta del av det viktigaste som berördes.
  • Vi frågade deltagarna i en mantimeterundersökning vad de tyckte om utbildningsträffen.

Träff 2 - Tema Tyskland

Tema Tyskland var först på agendan när Gotland International Academy gjorde sin jungfruresa. Vi kunde inte varit nöjdare – femtiofem nyfikna och engagerade företagare från hela Gotland hade loggat in på Zoom för att lyssna på Andreas Hassler, Visit Sweden ge oss insikter och kunskap om hur den tyska resenären tänker.

Ni svarade med åsikter och frågor, precis som det ska vara.

Adam Jacobsson och Inger Harlevi bidrog också med klokskap i ämnet.

  • Vi spelade in mötet, du kan se det igen om du missade något eller vill fräscha upp kunskaperna.
    Se Tema Tyskland – filmen
  • Vi har också gjort en sammanfattning i text om du vill ta del av det viktigaste som berördes.
  • Vi frågade deltagarna vad de tyckte om utbildningsträffen.
  • Det var full fart i chatten under utbildningsträffen. Vi samlade ihop era frågor och skickade dem till Andreas Hassler. Kolla vår FAQ – ett bra dokument för dej som vill ha snabba svar på vanliga frågor om tyska resvanor.

Träff 3 - Norge

Det inleddes med en norsk Natochef, en norsk prinsessa och ett underbarn i schack.
Det avslutades med tre heta tips om vad vi behöver göra för att attrahera besökare från Norge.
Däremellan bjöds värdefulla insikter om resmönster, kulturintressen, upplevelser och utomhusaktiviteter. Plus vad Pippi Långstrump har med den norska bilden av Visby att göra.

Del tre i Gotlands International Academys utbildningsresa hade Norge på biljetten. 32 personer checkade in för att höra Thomas Johansson ge oss en inblick i norska resebeteenden.
Thomas Johansson har koll, han äger och driver Svensk Destinationsutveckling/Svedest i Sverige och systerföretaget Nordest i Norge. Han var tidigare chef på Visit Sweden och har ansvarat för marknadsföringen av Gotland på den norska marknaden i snart 10 år, både i sin roll på Visit Sweden och därefter genom Nordest.

  • Vi spelade in mötet, du kan se det igen om du missade något eller vill fräscha upp kunskaperna.
    Se Tema Norge – filmen
  • Vi har också gjort en sammanfattning i text om du vill ta del av det viktigaste som berördes.
  • Vi frågade deltagarna i en mantimeterundersökning vad de tyckte om utbildningsträffen.

Träff 4 - Tema Visby Världsarv

Runt hörnet och omkring oss har vi det – världsarvet Visby. I vår fjärde utbildningsträff nystade vi i frågor som; vad är egentligen ett världsarv? Hur många världsarv har vi i Sverige? Hur kommer det sig att Visby är ett världsarv?
Och kanske viktigast – hur ser den typiske världsarvsturisten ut och vad önskar den uppleva i Visby?

Vi tar hjälp av Ulrika Nisser, erfaren projektledare med specialitet att stärka världsarv, senast tillsammans med Visit Dalarna och vår egen värdsarvssamordnare Louise Hoffman Borgö. Tanken var att få svar på om världsarvet som besöksanledning kan förlänga säsongen på ön. Vilken roll spelar världsarvet för hållbar turismutveckling, och vad betyder arvet för alla verksamheter på hela Gotland.

Josefine Eriksson, regionens projektledare för uppstart av Hansedagarna 2025 är med oss för att ge oss en uppdatering om evenemanget. Är dragningskraften i Hansestaden Visby en besöksmagnet? Vilka möjligheter innebär det här för näringen och hur förbereder vi oss bäst till 2025?

  • Vi spelade in mötet, du kan se det igen om du missade något eller vill fräscha upp kunskaperna.
    Tema Visby världsarv – se filmen
  • Vi har också gjort en sammanfattning i text om du vill ta del av det viktigaste som berördes.
  • Vi frågade deltagarna i en mantimeterundersökning vad de tyckte om utbildningsträffen.

Träff 5 - Finland

Kunskapshöjning har varit målet, vägen dit blev en femstegsraket av digitala utbildningsträffar. Den femte och sista bjöd på insikter från Thomas Junell, som med sin breda bakgrund och erfarenhet från både den finska och svenska resebranschen gav deltagarna flera användbara tips.
Finland, en nära geografisk granne, har både likheter och skillnader med Sverige.
– Vi är ett urbant folk som bor i ganska tätbefolkade områden så viljan att göra stadssemestrar är stor, men man vill också ha kombinationen stad och land. Man är ganska mångsidig, vill koppla av och njuta, att uppleva saker är viktigt liksom mat och dryck. Ofta nämns shopping som en viktig del av semesterupplevelsen, liksom världsarvet, kultur- och stadsupplevelser. Naturen är intressant, här har Gotland en fördel eftersom ni har en helt unik naturupplevelse att erbjuda. Det är en styrka för Gotland., säger Thomas Junell.

  • Vi spelade in mötet, du kan se det igen om du missade det eller vill fräscha upp kunskaperna. Se Tema Finland – filmen
  • Vi har också gjort en sammanfattning i text om du vill ta del av det viktigaste som berördes.

En internationell kunskapsresa - del 2

Gotland International Academy fokuserar på exportmognad – en hållbar produkt- och affärsutveckling i samverkan med regionen och näringen där vi binder ihop det lokala till en attraktiv destination på en internationell arena. Målgrupp för den andra delen av kunskapsresan är gotländska besöksnäringsföretag med egen motivation och drivkraft att vilja utveckla sin internationalisering och exportmognad.

I fem utbildningsträffar mellan november 2022 och mars 2023 kommer vi stärka besöksnäringsföretagens kompetens i produkt- och affärsutveckling, samskapande, paketering, marknadsföring och sälj.

Johanna Skantze finns med på plats som processledare vid varje utbildningstillfälle, Barbro Trum och Anna Linton deltar som utbildare, coacher och kunskapsförmedlare. Här kan du läsa om det som hände på utbildningsträffarna och ta del av annan värdefull information.

Här hittar du information från våra utbildningar, du kan läsa sammanfattningar och ta del av en hel del annat matnyttigt.