Gårdsförsäljning igång på Gotland – och stärker ön som dryckesdestination

2025-06-20

Gårdsförsäljning igång på Gotland – och stärker ön som dryckesdestination

Anna Tenje, äldre- och socialförsäkringsminister, klippte bandet och invigde gårdsförsäljning på Gotland. Först ut är Gotlands Ginfabrik som nu även är medlemmar i Gotlands Förenade Besöksnäring. Fotograf: Simon Frid Thomsson

Den 1 juni trädde den nya lagen om gårdsförsäljning av alkohol i kraft i Sverige. Några veckor senare, den 19 juni, blev Gotlands Ginfabrik på Stafva Gård först ut på Gotland att inviga sin gårdsförsäljning – och markerar därmed starten på en ny era för gotländska dryckesproducenter.

Anna Tenje, äldre- och socialförsäkringsminister, fick symboliskt klippa bandet och det är starten för en ny era för dryckesproducenter på Gotland.

Sakarias och Mathias, från Gotlands Ginfabrik, fyller på provglasen och gästerna fick en kunskapshöjande tur.

Bakom Gotlands Ginfabrik står Mathias Jöhnk och Sakarias Ronquist, som på kort tid etablerat sig som en av Gotlands hantverksdestillerier. Med öppnandet av gårdsförsäljningen kan de nu erbjuda en komplett upplevelse för besökare – där smak, berättelser och produkt möts på plats.

– Vi har längtat efter den här dagen. Gårdsförsäljning gör det möjligt för oss att ge besökare en helhetsupplevelse – från doften i destilleriet till smaken i glaset och nu också flaskan i väskan. Det känns otroligt roligt att få vara först ut – men vi blir inte ensamma länge och vi ser fram emot att fler ska få tillstånd, säger Sakarias Ronquist.

Erik Öhrn, verksamhetsledare, tillsammans med Sakarias och Mathias på Gotlands Ginfabrik.

Erik Öhrn, verksamhetsledare, tillsammans med Sakarias och Mathias på Gotlands Ginfabrik. Fotograf: Simon Frid Thomsson

Flera gotländska aktörer inom dryckesproduktion väntas följa efter under de kommande veckorna och sommaren. Redan under torsdagen hade ytterligare en aktör fått tillstånd.

Detta är en avgörande pusselbit för att utveckla Gotland som en självklar dryckesdestination – där lokala smaker blir reseanledningar i sig.

– Gotland har redan en stark dryckeskultur – med lokala bryggerier, vingårdar och destillerier. Att gårdsförsäljning nu är möjlig ger helt nya förutsättningar för både företag och besöksnäring. Nu ser vi fram emot att fler hakar på och tillsammans stärker vi ön som ett smakfullt resmål, säger Erik Öhrn, verksamhetsledare på GFB.

Gotlands Ginfabrik blir samtidigt ny medlem i GFB, och deras satsning ses som ett föredöme för hur entreprenörskap, kvalitet och lokal förankring kan bidra till att skapa nya upplevelser och stärka öns attraktionskraft som besöksmål.

Adam Jacobsson, sälj- och marknadschef, blev först ut med att köpa en flaska från Gotlands Ginfabrik.

Skriven av: Simon Frid Thomsson, Kommunikatör/Community Manager

Kategori: Nyheter