Gästnätter september 2025: Stark höst, fler weekendresor och växande helårsattraktion

2025-10-29

Gästnätter september 2025: Stark höst, fler weekendresor och växande helårsattraktion

Gotland håller i även efter sommaren. De registrerade gästnätterna ökade i september, beläggningen har hittills stigit över året och vi ser ett växande intresse för Gotland året om.

Den gotländska besöksnäringen visar fortsatt positiv statistik efter sommarens högsäsong. Enligt statistik från Visitory uppgick antalet registrerade gästnätter i september 2025 till 65 707 – en tydlig ökning jämfört med september 2024 (56 079) och i nivå med 2022 (66 060). Det visar att Gotland fortsätter att attrahera besökare även under höstmånaderna.

Här ser ni registrerade gästnätter för september. Den prickade linjen är hur antalet gästnätter såg ut i september året innan.

För perioden januari–september 2025 landar de registrerade gästnätterna på 916 037, vilket är en uppgång från 2024 (860 278) och närmar sig 2022 års starka resultat (963 291). Den totala siffran, inklusive uppskattade icke-registrerade övernattningar och plattformsuthyrning, uppgår till 1 275 102 gästnätter under årets första nio månader.

– Det här är ett styrkebesked för Gotland. Vi ser att intresset håller i sig längre på säsongen och att fler valt att resa hit även under hösten, säger Erik Öhrn, verksamhetsledare för Gotlands Förenade Besöksnäring.

Fler weekendresor och ökad beläggning

Enligt Benchmarking Alliance har snittpriset på hotell minskat med cirka fem procent under september jämfört med året innan, samtidigt som beläggningen under två helger i mitten av månaden ökade markant.

Sett till helåret har snittpriset på hotell minskat med två procent, medan beläggningen har ökat med tre procentjämfört med 2024. Sammantaget innebär det att fler gäster väljer Gotland – men till något lägre genomsnittspris, vilket tyder på ett bredare resande och en mer konkurrenskraftig marknad.

Det goda septembervädret med många soliga dagar bidrog också sannolikt till den starka månaden.

Erik Öhrn, verksamhetsledare för GFB.

Erik Öhrn, verksamhetsledare för GFB. Fotograf: Joel Nilsson

En näring i rörelse – med nya möjligheter året om

Utvecklingen hittills under 2025 visar att Gotland har alla förutsättningar att växa som helårsdestination. Efterfrågan breddas och allt fler har under året velat upptäcka Gotland för exempelvis naturupplevelser, kultur, evenemang och framför allt mat- och dryckesupplevelser.

Det här öppnar nya affärsmöjligheter för företag inom hela kedjan – från boende och restaurang till transporter, handel och upplevelser.

Men för att växla upp behövs ett gemensamt ledarskap och en tydlig riktning. Besöksnäringen är en av Gotlands största och mest dynamiska branscher. För att ta nästa steg krävs att företagen, regionen och organisationerna samordnar satsningar, delar kunskap och investerar långsiktigt.

– Gotland har ett unikt läge. Vi har produkterna, passionen och berättelsen – nu handlar det om att få allt att hänga ihop. Tillsammans kan vi göra Gotland till en ännu starkare plats, säger Erik Öhrn.

Skriven av: Simon Frid Thomsson, Kommunikatör/Community Manager

Kategori: Nyheter