Gotland behöver en tydlig struktur och ett drivet ledarskap i destinationsarbetet

2025-08-28

Gotland behöver en tydlig struktur och ett drivet ledarskap i destinationsarbetet

Erik Öhrn, verksamhetsledare för Gotlands Förenade Besöksnäring, Anja Hård, verksamhetsledare för Visby Centrum och Roger Hammarström, verksamhetsledare för Tillväxt Gotland. Fotograf: Simon Frid Thomsson

Gotland står inför ett vägval för hur organisationen kring framtidens destinationsutveckling ska se ut. Tillväxt Gotland, Gotlands Förenade Besöksnäring och Visby Centrum har tillsammans formulerat ett remissvar på den utredning som Region Gotland har gjort kring plats-, evenemangs- och destinationsutveckling.

För att komma bort från dagens splittrade ansvar och svaga resurser behövs en långsiktig styrning och en tydlig riktning framåt.

Våra tre organisationer - Tillväxt Gotland, Gotlands Förenade Besöksnäring och Visby Centrum – företräder tillsammans över 1000 gotländska företag inom näringslivet, handeln och besöksnäringen och den gemensamma hållningen är Gotland behöver en samlad långsiktig organisation, väl förankrad hos Region Gotland, med mandat och resurser att samla de krafter som finns och skapa ett tydligt ledarskap.

I utredningen konstateras bland annat följande:
- Evenemang är avgörande för Gotlands attraktionskraft men saknar strategi och samordning. Arrangörer upplever Gotland som krångligt och dyrt.
- Arbetet med plats- och destinationsutvecklingen är underdimensionerat. Det finns för svaga resurser för bland annat inflyttarservice, datainsamling och smart specialisering.
- Utan förändring riskerar vi att halka efter, förlora extern finansiering och tappa i attraktionskraft jämfört med andra destinationer.
- Kryssningstrafiken rymmer en stor potential, men utvecklas utan en tydlig strategi och bärkraftsperspektiv.

Våra tre organisationer instämmer i slutsatserna och anser att en ny organisation skulle visa på ett tydligare ansvar, ge bättre möjligheter att söka finansiering via EU-medel och statliga utvecklingsprogram, få mer kraft i plats- och evenemangsutvecklingen samt skapa långsiktig stabilitet för hela Gotland.

– Företagen på Gotland behöver känna att någon håller i helheten. Med en starkare organisation kan vi frigöra kraft, ge långsiktiga besked och skapa trygghet för dem som vill investera och växa här, säger Roger Hammarström, verksamhetsledare Tillväxt Gotland.


– Besöksnäringen är redan en basnäring, men vi står bara i början. Med en stabil och långsiktig struktur kan vi växla upp arbetet och göra Gotland attraktivt året runt – för både boende, besökare och företag, säger Erik Öhrn, verksamhetsledare Gotlands Förenade Besöksnäring.

– Handeln och stadskärnan behöver en tydlig partner i regionen. Med en samlad kraft kan vi skapa ett levande Visby och ett Gotland som blomstrar – året runt, säger Anja Hård, verksamhetsledare Visby Centrum.

Nu väntar vi på Region Gotlands beslut. Därefter kan implementeringen börja stegvis. Våra tre organisationer är redo att bidra – inte bara med ord, utan med handling – till ett hållbart och gemensamt arbete för Gotland.

Skriven av: Gotlands Förenade Besöksnäring, Tillväxt Gotland, Visby Centrum

Kategori: Nyheter