2025-05-28
På initiativ av Visby Innerstadsförening, tillsammans med GFB och Visby Centrum, samlades under tisdagen representanter från näringsliv, offentlig sektor, kyrka, kultur och guidning – tillsammans med en aktiv publik – för ett samtal om turismens påverkan och möjligheter för Visby och Gotland. Diskussionen och frågorna från publiken var både nyanserad och öppen med en grundläggande vilja att hitta vägar framåt i frågor som berör hela ön.
Kryssningstrafikens roll
En stor del av diskussionen kretsade kring kryssningsanlöpen som för många symboliserar både möjligheter och påfrestningar.
– Kryssningsgästerna är här dagtid, i organiserade grupper, och stannar inte över natten. Vi har en tät samverkan med lokala aktörer för att hantera det hållbart, säger Anna Sylvan från Copenhagen Malmö Port.
– De tar inte vatten från Visby och släpper inte ut något i Östersjön. De har strikta miljökrav och vad som ska redovisas.
Flera deltagare vittnade också om att kryssningsturismen bidrar positivt till lokala företag.
– Även de små butikerna märker av när båtarna är inne – det är inte bara större aktörer. Det är många som framhåller vikten av kryssningsgästerna när andra verksamheter lämnat innerstan, säger Anja Hård, verksamhetsledare från Visby Centrum.
Infrastrukturen i Visby
Flera röster lyfte konkreta problem med för få toaletter, behov av bättre skyltning, brist på vattenresurser och en alltför generös inställning till trafik i innerstan under sommaren.
– Vi har tecknat nya avtal för privatoffentliga toaletter, men det är klart att det finns saker som vi kan göra tillsammans, säger Anja Hård.
– Det finns fler än man tror – men det är inte alltid lätt att hitta dem. Jag tror att vi skulle komma långt om alla hänvisade och använde samma app där man hittar offentliga toaletter, menade Stefan Johansson från Gotlands Museum.
Ekonomin och helheten
Flera paneldeltagare efterlyste bättre statistik och insyn i hur turismen påverkar ekonomin på ön. Samtidigt finns positiva indikationer:
– 2018 visade en undersökning som vi gjorde att varje kryssningsgäst spenderade i snitt 485 kronor. Om vi använder samma siffror i dag och tar med en indexhöjning pratar vi om uppemot 78 miljoner kronor i direkt konsumtion under säsongen, säger Karin Winsnes, besöksnäringsstrateg på Region Gotland.
Stefan Johansson från Gotlands Museum lyfte att de är 45 anställda och att man inte hade kunnat vara så många om det inte var för sommarturismen.
– Vi ser gärna att man breddar säsongen och sprider ut besökarna under året. Men sommaren är avgörande för att vi ska kunna ha den verksamhet som vi har i dag.
Mot framtiden – tillsammans
Flera talare betonade vikten av att Visbys utveckling sker i samverkan – inte bara mellan näringsliv och myndigheter, utan också med boende och civilsamhälle.
För tillfället pågår en destinationsutredning här på Gotland och som ska redovisas under de kommande månaderna. Utredningen är välkommen och efterlängtad:
– Vi behöver ett koordinerat ledarskap som knyter samman besöksnäringen med dem som bor och verkar på platsen. Jag är av den övertygelsen att en plats styrka inte är något man väljer - det är något man får. Kiruna har sina gruvor och arbetar med det. Vi på Gotland har fått attraktionskraft. Folk vill komma hit, och det är i sig något fantastiskt, säger Erik Öhrn och fortsätter:
– Men vi får inte tappa bort platsens själ och det som är Gotland. Den pågående destinationsutredningen är därför både viktig och välkommen. Det är dags att vi tar nästa steg och samlar oss kring hur vi bygger en hållbar plats – långsiktigt och tillsammans.
Samtalet i Donnerska Huset var ett tydligt exempel på att engagemanget för platsens framtid är stort – och att samspelet mellan olika perspektiv är nyckeln till en plats som tar hand om både boende och besökare.
Skriven av: Simon Frid Thomsson, Kommunikatör/Community Manager
Kategori: Nyheter